Trećina teritorija Republike Hrvatske dio je
najveće svjetske mreže zaštićenih područja, ekološke mreže Natura 2000, stoga
je uvijek izazov kristalizirati pažnju na pojedinačne otoke i/ili otočne
skupine.
Nakon samostalne izložbe projekta „Otoci“ u
Gradskom muzeju Drniš 2019. godine, isti je prepoznat od strane Ministarstva
kulture i medija te Galerije Ministarstva obrane Republike Hrvatske. Rezultat
toga je ovogodišnji nastavak izložbenog projekta u prostorijama Galerije
„Zvonimir“. Tako su svaka izložena slika (prema riječima Delacroixa „svečanost
za oči“) ili crtež mikropripovijesti o mom istraživanju hrvatskog mitskog
pejzaža; realistično se (ponovno) susreće sa apstraktnim.
Venera sa Dugog otoka primjer je bogate
kulturno-povijesne baštine Republike Hrvatske, zemlje koju neki nazivaju i
nacionalnim parkom Europe.
„U proces raz-gledavanja ulaze i elementi
raz-mišljanja, a za potpuno razumijevanje u mnoge se (ako ne i u sve) slučajeve
mora uključiti i povijesno znanje.“ (Sedlmayr, 2005: 164)
Rezolucija Europskog parlamenta o posebnoj
situaciji otoka iz veljače 2016. godine jedan je od signala kako smo još uvijek
dužni promišljati o pretpostavkama daljnjeg socioekonomskog razvoja naše
države. Vjerujem da u tom smislu kulturni sektor daje i može davati svoj
doprinos.
„Ono što netko osjeća ili ne osjeća tiče ga se kao
čovjeka, a ne kao umjetnika. Za umjetnika su osjećaji sirovina kao i karakteri
što ih promatra ili kao društvene sredine što ih proučava.“ (Hauser, 1963: 270)
Modus opstanka ljudi u ovakvim labirintima i
njihove intervencije u krajoliku, utjecali su i na različite načine
vizualiziranja takve kompleksne materije. Primjerice, Nacionalni park „Kornati“
sa svojih 89 otoka, otočića i hridi čini geološki, geomorfološki i
kulturni-povijesni fenomen (neolitičkim tragovima o prisutnosti čovjeka,
tehnikom suhozida…).
„On the last day of Creation God desired to Crown
His work, and thus created the Kornati Islands out of tears, stars and breath.“
(George Bernard Shaw)
Ako je otok „budnost“ (Parun, 1990: 245), a priroda
„Velika Basna“ (Parun, 1996: 8), more kao simbol života i dalje ostaje važan
čimbenik u modificiranju strategije pogleda i pronalasku novih rješenja u
portretiranju otoka.
„Svaki izraz mora ono što u doživljaju čini
nepodijeljeno, nediferencirano jedinstvo, više ili manje atomizirati, raščiniti
u svojstva, snabdijeti posebnim predikatima. Umjetnost nastoji da što bolje
sačuva jedinstvenost i koherentnost doživljaja, usprkos rastvaranju koje je
nužno povezano s procesom izraza.“ (Hauser, 1963: 284)
„Šibaju li ga vjetrovi – more slobodno stoji
poravnano u mislima
kristalno u nutrini…“ (Grakalić i Osmak, 1971: 344)
Biserima posut
modri šal Lijepe naše.
Literatura
Sedlmayr, H. (2005). Umjetnost i istina: o
teoriji i metodi povijesti umjetnosti.
Zagreb: Scarabeus naklada.
Hauser, A. (1963). Filozofija povijesti
umjetnosti. Zagreb: Matica hrvatska.
Parun, V. (1990). Nedovršeni mozaik. Zagreb:
Mladost.
Parun, V. (1996). Ptica vremena. Zagreb: Mozaik
knjiga.
Grakalić M. i Osmak M. (ur.) (1971). Mare
nostrum: antologija hrvatske poezije o moru. Zagreb:
Nakladni zavod „Znanje“.
Nema komentara:
Objavi komentar