petak, 15. listopada 2021.

"One" Nevene Petre Piližote u Galeriji Matija (Županijska panorama - HRT)


 

Katalog i plakat izložbe „One“ dostupan je na sljedećoj poveznici: 

https://mreza.hr/post?p=mreza-hrvatske-kulture-2a02a

 

PREDGOVOR (N. P. Piližota) 

Masline i stine

 

„Priroda je ogledalo svega duboko skrivenog u nama, ona je naličje našeg disanja.“ (Parun, 1990: 325)

Tijekom 2003. godine, kao šibenska gimnazijalka, izložila sam portrete u Galeriji Matija (Studiju Galerije sv. Krševana). Kako je priroda živi sustav, a slika reprezentacija stvarnosti, izvjesno je da i putem ovogodišnje izložbe u spomenutom prostoru možemo diskutirati o svojevrsnim portretima.

Motivima masline i stine portretiram vizualnu poeziju dalmatinskog krajolika i naslućujem konture mitskog pejzaža. Kao sveto drvo – simbol mira, mudrosti, čistoće, maslina (Olea europaea) je ukorijenjena u brojnim starogrčkim i biblijskim legendama. Povezanost masline sa svim mediteranskim narodima s jedne, te aktualno obilježavanje 70 godina od otkrića prvih arheoloških nalazišta u Danilu s druge strane, dodatni su poticaji u pripremi ove samostalne izložbe. Brojne fotografije koje sam prethodnih godina snimila u masliniku moje majke i općenito na danilskom području (Danilo Biranj), evociraju na reljef života mediteranske kulturne baštine.

„One su budne, izrasle iz stijene…“ (Parun, 2010: 33)

Godine 2019. i 2018. maslina i suhozid uvršteni su na UNESCO-ov popis nematerijalne kulturne baštine. Međutim, sveprisutni i nezaobilazni ekološki izazovi, problemi suvremenog svijeta su i „vrijednosni i moralni, a temeljem toga aksiološki i etički“ (Novalić, 2003: 75). Unatoč tome, kontinuirano osvještavanje bogatstva u svakodnevnim pojavama ili ambijentima koji nas okružuju znači progovaranje univerzalnim jezikom umjetnosti.

„Bio sam čovjek i bio sam stijena

Bio sam stijena u čovjeku i čovjek u stijeni

Bio sam ptica u zraku i prostor u ptici“ (Paul Eluard u: Šnajder, 1960: 109)

Izložba „Garden“ (održana tijekom 2020. godine u Prirodoslovnom muzeju grada Splita) početak je izložbenog artikuliranja motiva kamena, suhozida iz vrta rodne mi kuće u Bilicama i okolnog područja. I u pandemijskom, postapartmanizacijskom razdoblju približavanje dalmatinskom krajobrazu nije potpuno bez motiva stine. Foto dnevnik od stotina primjeraka snimljenih tijekom šetnji Bilicama i Danilom, postaje sredstvom pronalaska željenog odnosa svjetla i sjene, lokalne boje: svaka fotografija poput skice je za crtež ili sliku. Evolucija vlastite interpretacije pejzaža / kamena započeta je 2013. godine crtežima iz ciklusa „Dnevnik“: motivima Velebita, otoka Jabuke, Baljenca, Krke, suhozida mog slikarskog ateljea u staroj gradskoj jezgri Šibenika i tako dalje. Raznovrsni su materijali koji se inače koriste kao podloga za crtež; kamen je u paleolitiku bio prva podloga, a danas je dio nedovršenog mozaika čovjeka, kuće, otoka, labirinta.

„Postmoderni čovjek traga za novim kulturnim identitetom s prirodom; nastoji surađivati s njom da bi u njoj mogao dostojanstveno opstati.“ (Novalić, 2003: 125)

„Moja je zemlja moj oblik…“ (Parun, 2010: 86)



LITERATURA


Parun, V. (1990). Nedovršeni mozaik. Zagreb: Mladost.

Parun, V. (2010). Ja koja imam nevinije ruke: asinkroni odabir. Zagreb: Naklada Zoro.

Novalić, F. (2003). Rasipanje budućnosti: kritika mita napretka i cinizma rasipanja. Zagreb: Alinea.

Šnajder, Đ. (ur.) (1960). Antologija suvremene francuske poezije. Zagreb: Lykos.

 

Nema komentara:

Objavi komentar